Urbana ekologija - “zelene” novine iz kojih niče cvijeće

30.06.2018. 21:49

Pojavom interneta i pametnih telefona, tiskane novine proživljavaju pravu agoniju. Tiraže su u padu, neki ugledni listovi i magazini prešli su samo na online formate. No, ima izdavača koji pokušavaju uhvatiti korak s vremenom, pa biti i ispred njega. Jedan od najpoznatijih japanskih dnevnika, The Mainichi, tiskao je poseban broj koji je različit od svega do sada viđenog, 100 % je  biorazgradivi “zeleni” primjerak. Izdanje je objavljeno za “Dan zelenila” 4. svibnja, a većina članaka bila je o glavnim pitanjima zaštite okoliša. No, to nije ono što je ovo izdanje učinilo posebnim.

Te novine su dizajnirane za ponovnu uporabu. Tiskane su biljnom tintom koja djeluje kao  gnojivo, na recikliranom papiru, s cvjetnim sjemenjem (maka, ruže, tratinčice, itd.). Nakon čitanja, čitatelj je umjesto da ih baci negdje na gomilu, jednostavno mogao potrgati novine u male komadiće i posaditi ih u zemlju. S redovitim navodnjavanjem nakon nekoliko tjedana čekanja naraslo je lijepo cvijeće. Korištenjem spomenutih metoda, svaki primjerak novina, nakon što je pročitan, može ponovno postati biljka te tako povećati razina zelenila u kućama i gradovima. Uz istovremeno smanjenje količine otpada koji završava na deponijima.

Jedinstvena ekološka novina Mainichi nije slučajno nastala, jer je taj popularni dnevni list poznat po stajalištu o okolišu i to u zemlji koja iznad svega čuva i njeguje prirodu. Mainichi Shinbun, dnevni je list koji je počeo izlaziti čak 1872. godine, došao je na originalnu ideju da predstavi bio-razgradivu i jednostavnu papirnu verziju samoga sebe. Projekt, pod naslovom “zelena novina”, bio je vrlo uspješan, jer ga je s oduševljenjem prihvatila urbana japanska populacija koja je željela ponovno uspostaviti vezu s prirodom. Uz tiražu od oko 5 milijuna primjeraka, posebno izdanje bilo je pravi uspjeh, ali to je ipak bio pilot projekt.

Glavni cilj je bio podići svijest o ekološkim problemima, potaknuti ljude na razmišljanje o kružnom gospodarstvu i dati novi život papiru koji se reciklira, ali ovoga puta daje sasvim novu ekološku vrijednost. Novine su preplavile škole kako bi mlade generacije od malih mogu usvajale ekološki stil života.

U krizi tiskanih novina koje u digitalnom dobu pokušavaju pronaći svoj prostor za život raznim inovacijama, možda se zelena budućnost nameće kao jedno od rješenja. Novine iz kojih niče cvijeće prilika je za tiskane novine. Prodaja papira se smanjuje u korist digitalnih verzija – tako da su novine koje se mogu reciklirati, biti izdržljive i dati zabavna i korisna rješenja nova atrakcija za ljude, da osim digitalnog ostanu vjerni i papirnatom formatu.

Verzija zelenih novina distribuirana je u ograničenom broju primjeraka i samo za posebnu prigodu. Pitanje je ipak kako bi izdavači financijski izdržali posebnu strukturu papira sa sjemenkama cvijeća. Postupak proizvodnje papira sigurno nije jeftin, jer se u celuloznu kašu ubacuju sjemenke koje postaju sastavni dio papira. Čak je i tinta koja se koristi dobivena na ekološki način te nastaje iz povrća. A i kupci novina nemaju potrebe svaki dan saditi novo cvijeće. No, japanski izdavač je dobro prošao i na ekonomskom planu. Posvećen ekologiji, uz članke o biljkama i vrtlarstvu, uz inovaciju s zelenim papirom stekao je više od 600 tisuća eura novih prihoda. Ako ništa drugo, potaknuo je ljude da razmišljaju o svakodnevnoj uporabi papira i barem periodično zažele svoj zeleni primjerak novina.