Moda u detox kampanji – kako se riješiti opasnih kemikalija

19.07.2018. 21:47

Sedam godina nakon što je lansirana kampanja pod nazivom “Detox tekstilne industrije”, prvi rezultati pokazuju da je ta masovna industrija ozbiljno shvatila problem opasnih kemikalija koje se upotrebljavaju u proizvodnji. Uz toksičan proces proizvodnje, velikom proizvodnjom, brzom izmjenom modnih trendova i enormnim količinama odbačene odjeće, modna industrija postala je jedan od velikih ekoloških globalnih problema.

Ekološka organizacija Greenpeace koja je pokrenula kampanju i upozorila na velika zagađenja  koje kemikalije kroz otpadne vode uzrokuju u rijekama i oceanima, u svom nedavnom izvješću donosi podatke o 80 velikih svjetskih tekstilnih i modnih kompanija. One su se obvezale smanjiti opasne kemikalije iz proizvodnje odjeće, a do 2020. godine eliminirati ih u potpunosti. Među njima nalaze se proizvođači odjeće, tkanina, luksuzne mode, dobavljača i maloprodaje, dakle svi u lancu proizvodnje odjeće od početka do krajnjeg kupca u trgovinama.

U projekt detoksifikacije mode uključili su se brendovi među kojima se nalaze i Puma, Nike, Adidas, H&M, Levi’s, Primark, G-Star Raw, Inditex, Benetton, Fast Retailing te mnogi drugi. Dok se fast fashion modne marke već odavno hvale svojom ekološkom sviješću i kolekcijama od eko materijala, luksuzni brendovi nisu pokazali veliki entuzijazam. U ovaj su projekt bile uključene samo dvije kuće – Valentino i Burberry. Prema riječima jedne od autorice projekta, Kristen Brodde, oklijevanje da se luksuzne modne kuće uključe u taj proces iznenadilo je nju i njezin tim, jer su takav stav očekivali su od masovnih brendova.

Iako za sada 80 tvrtki  čine 15 posto ukupne svjetske proizvodnje odjeće, kampanja je uspjela jer će se i drugi pridružiti zbog pritiska ekologa na industriju koja je jedan od najvećih zagađivača. Veliki pomaci  napravljeni su eliminacijom 11 prioritetnih skupina opasnih kemikalija koje je prepoznao Greenpeace.
Tvrtke u detox kampanji uspjele su u velikom postotku, čak preko 70 posto eliminirati opasne kemikalije te više početi koristiti viskozu koja ne zahtjeva tako kompliciranu i kemijski  štetnu obradu. Većina njih potpuno  je eliminirala upotrebu  polifluoriniranih kemikalija iz proizvoda, dok preostalih 30 posto dobro napreduju prema eliminaciji.

Detox kampanja Greenpeace-u donijela je veliki napredak, ne samo kod proizvođača koji su dio kampanje, već i u širenju kruga na one koji su dio proizvodnog lanca. Modne marke koje drže do kvalitete svojih proizvoda u svim dijelovima svijeta gdje se prodaju, počele su tražiti isto takav ekološki pristup kod svojih dobavljača i proizvođača tkanina, a upravo to najprljaviji je dio proizvodnje odjeće. Detox tvrtke i Greenpeace na putu su da uklone opasne kemikalije kao bitan dio za kružno gospodarstvo za tekstil, a ta branša uporno izbjegava recikliranje.